Od marca bieżącego roku 15-osobowa grupa uczniów z klas I – II gimnazjum uczestniczy w warsztatach z zakresu udzielania pierwszej pomocy, prowadzonych przez studentów wydziału Ratownictwa Medycznego UR w ramach wolontariatu studenckiego „Projektor”. Warto nadmienić, że obecna - 4 edycja programu objęta jest honorowym patronatem MEN. Naszą grupą opiekują się sympatyczni studenci I i II roku: Michał, Adam, Jakub i Marlena. Wraz z uczniami w zajęciach uczestniczy szkolny opiekun projektu - pani Justyna Haligowska.

Celem nadrzędnym projektu jest propagowanie idei niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz podnoszenie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których prezentowana jest nie tylko teoria, lecz przede wszystkim praktyka. Każdy uczestnik samodzielnie „testuje” nabyta wiedzę. Tematyka zajęć dotyczy:

- Pierwsza pomoc na miejscu wypadku drogowego

- Resuscytacja krążeniowo-oddechowa.

- AED – definicja, zasada działania i jego użycie.

- Postępowanie podczas omdlenia, utraty przytomności i duszności.

- Pierwsza pomoc przy zawale serca i udarze mózgu.

- Działania ratujące podczas ataku padaczki, udarów cieplnych i słonecznych oraz zachłyśnięć.

- Pierwsza pomoc przy zranieniach i oparzeniach.

- Pierwsza pomoc przy krwotokach.

 - Pierwsza pomoc przy złamaniach i zwichnięciach.

Spotkania odbywają się cyklicznie co dwa tygodnie i trwają każdorazowo 3 godziny lekcyjne. Studenci zawsze mają dla nas ciekawą prezentację oraz sprzęt, którego na próżno szukać w szkole. Są to m. in.:

- Fantomy dorosłego, nastolatka i niemowlęcia, na których ćwiczymy reanimację.

- Defibrylator AED.

- Profesjonalnie wyposażona apteczka, itp.

Po zakończeniu cyklu czterech warsztatów nasi uczniowie samodzielnie poprowadzą zajęcia dla wszystkich uczniów naszej szkoły. Ponadto czteroosobowa drużyna będzie reprezentowała nasze gimnazjum na międzyszkolnych zawodach organizowanych 14 maja w Rzeszowie. Zawody te składać się będą z części teoretycznej w formie testu wiedzy oraz zadań praktycznych, przygotowanych w formie zainscenizowanych scenek. Taka formuła pozwoli na sprawdzenie wiedzy, umiejętności i opanowania w sytuacjach kryzysowych młodych ratowników.

Wszyscy będziemy trzymać kciuki za naszą drużynę.