ROZMOWA Z RZECZNIKIEM PRAW KONSUMENTA
Pan Jacek Świder – Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta w Rzeszowie, który na co dzień zajmuje się udzielaniem pomocy konsumenckiej oraz informacji prawnych w szeroko pojętym zakresie ochrony konsumentów. Nasz Gość jest również doświadczonym wykładowcą akademickim.
Jest nam bardzo miło, że przyjął Pan zaproszenie i zechciał spotkać się z nami, by przybliżyć i wyjaśnić kilka kwestii związanych z prawami konsumenta. Wspólnie z koleżankami i kolegami z klas VII i VIII przygotowaliśmy listę kilku nurtujących nas pytań, dotyczących robienia bezpiecznych zakupów. Na początku proszę nam wyjaśnić, czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta?
Rzecznik praw konsumenta to osoba, która ma przede wszystkim pomagać klientom podczas sporów z przedsiębiorcami. Jego rolą jest doradzanie i podpowiadanie konsumentom w kwestiach przysługujących im praw oraz zakresu obowiązków. Warto wyjaśnić, kim jest konsument. Konsument to osoba kupująca jakieś produkty (np. odzież, meble, artykuły spożywcze) lub korzystająca z jakiś usług (np. kina, banku, salonu kosmetycznego). Zgodnie z Kodeksem Cywilnym za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej (nabywającą od przedsiębiorcy towar lub usługę) w celu bezpośrednio niezwiązanym z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą lub zawodową. Wszystkim konsumentom przysługują podstawowe prawa.
Czym są prawa konsumenta?
Konsumentów chroni przede wszystkim Konstytucja. W Ustawie Zasadniczej znajduje się zapis , zgodnie z którym władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Proszę nam wyjaśnić, czy zawsze możemy zwrócić do sklepu niewadliwy i oryginalnie zapakowany towar?
Zwrot towaru zależy od kilku elementów. Pierwszą zasadniczą sprawą jest to, czy kupiliśmy ten produkt w sklepie stacjonarnym czy na odległość (np. przez telefon, internet). Jeśli zakupiliśmy daną rzecz na odległość, mamy prawo do zwrotu tej rzeczy, bez podawania powodu . Natomiast w przypadku zakupu w sklepie tradycyjnym to, czy będziemy mogli zwrócić niewadliwy towar zależy od sprzedawcy. W niektórych sklepach na paragonie umieszczona jest informacja o możliwości zwrotu towaru w określonym terminie.
Czy jest możliwe, aby zareklamować towar w sytuacji, gdy zgubiło się gwarancję lub paragon?
Odpowiedź brzmi: tak. Jeśli, np. zgubiło się paragon, wystarczy dowieść, że dana rzecz została zakupiona u danego sprzedawcy, np. dowodem na to jest przelew bankowy, potwierdzenie dokonania zapłaty kartą. Jednak chciałbym zwrócić waszą uwagę na kategorię dwóch pojęć: gwarancja i rękojmia. Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem tego, który tej gwarancji udziela (np. zobowiązuje się, że daną rzecz naprawi, wymieni, zwróci pieniądze). Gwarantem często jest producent. W tzw. oświadczeniu gwarancyjnym zapisana jest informacja, w jakim zakresie dana gwarancja obowiązuje. Miejcie na uwadze, że gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem. Proponuję , aby konsumenci korzystali z prawa do rękojmi, czyli z określonego w kodeksie cywilnym prawa do reklamacji rzeczy, która okazała się być wadliwa (np. brak właściwości jakie dana rzecz mieć powinna).
Co należy zrobić, gdy chcemy zareklamować dany produkt a sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji?
Sprzedawca nie ma prawa odmówić klientowi złożenia reklamacji, nawet choćby uważał, że jest ona niezasadna. Korzystne dla konsumenta jest składanie reklamacji z tytułu rękojmi. Zgłoszenie reklamacyjne należy składać na piśmie.
Co zrobić, gdy zamawiana przez nas rzecz okaże się zepsuta/uszkodzona?
Proszę mieć na uwadze to, że sprzedawca wysyłając rzeczy do konsumenta odpowiada za to, w jakim stanie dany produkt dotrze do odbiorcy. W sytuacji, kiedy produkt jest uszkodzony, konsument ma prawo do złożenia reklamacji.
Co, jeśli zamówimy daną rzecz, a sprzedawca nam go nie wyśle, albo gdy odeślemy dany towar, a sprzedawca nie zwróci nam pieniędzy?
Jeśli konsument padnie ofiarą oszustwa, takie oszustwo należy zgłosić jak najszybciej na Policję albo do prokuratury. Również można szukać pomocy u rzecznika praw konsumenta, który będzie się starał wpłynąć na zachowanie nieuczciwego sprzedawcy.
Czy przerywając z przyczyn losowych kurs językowy szkoła ma prawo zatrzymać wpłacone pieniądze?
Wszystko zależy od zapisów umowy, czy przewiduje ona możliwość rozwiązania umowy zawartej na czas określony i na jakich warunkach. Umowa taka może przewidywać możliwość rozwiązania umowy za wypowiedzeniem za odpłatnością. Jednak często jest tak, że umowa przewiduje opłatę dodatkową (tzw. karę umowną) za zerwanie umowy, gdy nie można jej wypowiedzieć lub zerwie się ją bez zachowania warunków wypowiedzenia. Czynniki losowe mogą, ale nie muszą być uwzględnione przez podmiot szkoleniowy, z którym zawarto umowę. Należy uważać na szkolenia on-line, w których zastosowanie mają przepisy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa taka może być rozwiązana jedynie, gdy zawarta jest na okres dłuższy niż 5 lat. Umowy na okres krótszy mogą być rozwiązane tylko, gdy jest taki zapis w umowie i gdy przesłanki do jej rozwiązania zostały spełnione.
Czy można zwrócić bilet kolejowy, który był zakupiony podczas promocji?
Kupując bilet promocyjny, pasażer powinien liczyć się z tym, że w zamian za niższą cenę biletu może mieć ograniczone warunki zwrotu lub wymiany biletu. Dlatego też konieczne jest wcześniejsze zapoznanie się z warunkami taryfowymi (regulaminem) danej oferty. Można też zapytać o nie kasjera.
Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.
Międzyszkolny Konkurs "Krosno w instalacjach"
Uczniowie naszej szkoły Dominik Barczak i Michał Chorzępa z klasy VII a wzięli udział w Międzyszkolnym Konkursie "Krosno w instalacjach" organizowanym przez Zespół Szkół Architektoniczno- Budowlanych w Krośnie oraz biuro projektowe Archiforma Architekci w Krośnie. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowania architekturą Krosna, a przedmiotem konkursu - wykonanie modelu obiektu budowlanego (np. budynki, budowle, elementy małej architektury m.in: wieża, podcienia, fontana, rzeźba, kościół, biurowiec itp.) znajdującego się na terenie miasta Krosna.
Nasi utalentowani uczniowie wykonali piękną makietę przedstawiającą Kościół Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Krośnie.
Rozstrzygniecie konkursu nastąpiło w dniu 20 kwietnia 2021 roku. Komisja zauważyła wysoki poziom konstruowania brył przestrzennych przejawiający się w pracach. Dominik i Michał otrzymali NAGRODĘ.
GRATULUJEMY!
30 kwiecień 2021 r.
Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 roku zgodnie z kalendarzem roku szkolnego 2020/2021 dzień 30 kwietnia jest ustalonym dniem wolnym od zajęć dydaktycznych.
W dniach wolnych od zajęć dydaktycznych szkoła zapewnia opiekę świetlicową.
Powrót uczniów z klas I-III do nauki stacjonarnej
Dyrektor Zespołu Szkół w Jasionce informuje o planowanym powrocie dzieci z klas I-III do stacjonarnego sposobu nauczania od 4.05.2021 r.
Zajęcia będą odbywały się na terenie szkoły zgodnie z planem lekcji i wytycznymi MEiN, MZ i GIZ dla klas I-III szkoły podstawowej.
Wszystkie klasy rozpoczynają lekcje o godz. 8.00.
Przed wejściem do szkoły uczniowie powinni mieć nałożoną maseczkę na usta i nos.
Przy wejściu do szkoły każdy uczeń dezynfekuje ręce, udaje się do szatni, a następnie do klasy lub świetlicy szkolnej. Opiekunowie nie wchodzą do budynku szkoły.
Przydział szatni:
klasy I a - uczniowie wchodzą wejściem od świetlicy i udają się do szatni przy świetlicy;
klasa I b i I c - uczniowie wchodzą wejściem głównym udają się do szatni które znajdują się przy bibliotece gdzie zostały przydzielone boksy dla tych klas;
klasy II i III uczniowie wchodzą wejściem głównym udają się do szatni które znajdują się przy bibliotece gdzie zostały przydzielone boksy dla tych klas.
W czasie przerw śródlekcyjnych, podczas przemieszczania się na stołówkę, do biblioteki oraz w szatni przed i po lekcjach wymagane jest zachowanie dystansu społecznego 1,5m i noszenie maseczek lub przyłbic. Rodzice dziecka mają obowiązek zaopatrzać dziecko w indywidualną osłonę nosa i ust.
Opieka świetlicowa:
Szkoła zapewnia opiekę świetlicową dzieciom rodziców uprawnionych do zapewnienia im opieki i nauki na terenie szkoły (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. poz. 561 w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) oraz dzieciom rodziców które w danym dniu realizują zajęcia na terenie szkoły związku z nauczaniem w systemie tzw. hybrydowym o ile rodzice zawnioskują o objęcie ich dzieci opieką (prosimy zgłosić potrzebę opieki świetlicowej i godziny pobytu dziecka w świetlicy do wychowawcy klasy).
Bardzo prosimy, na ile będzie to możliwe, o jak najszybsze odbieranie dzieci ze świetlicy szkolnej.
Korzystanie ze stołówki szkolnej:
Dzieci korzystają ze stołówki wg określonych zasad i harmonogramu:
10.30 – 11.15 – klasy I
11.15 – 11.35 – klasy II
11.35 – klasy III
Opłata za żywienie:
W związku z zawieszeniem zajęć szkolnych od 22 marca 2021 r. opłata za te dni będzie odliczona w miesiącu maju. Dla każdego rodzica dziecka korzystającego z obiadów zostanie przygotowana informacja o naliczonej kwocie do zapłaty i przekazana wychowawcy z początkiem maja.
Płatność przelewem do 8 maja 2021 r.
Dowóz dzieci z Tajęciny
Z dniem 4.05.2021 uczniowie dojeżdżający z Tajęciny będą dojeżdżać autobusem nr 200 pod opieką pani Moniki Drzał:
Rano: 7.38 – Tajęcina pętla
7.39 – Tajęcina
7.40 – Tajęcina piaski
7.45 – Jasionka
7.46 – Jasionka szkoła
Po lekcjach odjazd ze szkoły o godz. 13.51
Spotkanie z Ekspertem - Dyrektorem Oddziału PKO Bank Polski
Uwaga uczniowie klas VII i VIII!
Już jutro 28 kwietna 2021r. o godz. 13.00 zapraszamy na ostatnie już spotkanie z cyklu „Spotkanie z Ekspertem” realizowane w ramach programu Złote Szkoły NBP. Naszym gościem będzie pani Bogusława Czyż – Dyrektor Oddziału PKO Bank Polski.
Tematy zaplanowane na jutrzejsze spotkanie to:
-
Pierwsze konto i karta bankowa
-
Sposoby na pomnażanie oszczędności
-
Pożyczanie pieniędzy a poduszka finansowa
Serdecznie zapraszamy!
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej